Nahrávací studioOzvučení produkcíPůjčování technikyBazar
Nahrávací studio
Digitální nahrávací studio
Ozvučení produkcí
Ozvučení produkcí
Půjčování techniky
pronájem techniky
Bazar
Bazarová technika

Teorie nahrávání


Nahrávácí studio Doxi - něco o masteringu

Proč mastering?
Mastering je proces, kterému se nevyhne nikdo, kdo chce svoje skladby distribuovat na hudebním nosiči. Pojmem distribuovat prosím rozumějte pouštět, přehrávat atd. svoje skladby mimo nahrávací studio na běžných přístrojích k tomu určených (magnetofony, CD přehrávače, přehrávače mp3.). V dnešní době, kdy počítač je běžnou věcí na stolech muzikantů, se masteringový proces stává snadnou a dostupnou záležitostí. V dobách raného rock and rollu, kdy studia nebyla jenom studia, jak je známe dnes, ale společnosti, které nabízely kompletní servis od nahrávání přes mastering, produkci, postprodukci, vydání hudebního nosiče až po jeho distribuci a reklamu, se mastering v podstatě nedělal. Bylo mnohem jednodušší vrátit nahrávku zpátky do studia a udělat novou míchačku. Dnes je dosti velkým problémem (hlavně finančním), písničku znovu vrátit do studia jenom proto, že není například frekvenčně vyvážená. Zvykli jsme si na to, že mastering je nedílnou součástí každé nahrávky, a někdy se snad dokonce spoléháme i na to, že chyby vzniklé při nahrávání a míchačce se masteringem opraví. Co tedy mastering je a čeho se dá masteringem docílit?
Mastering vyžaduje kompletně jiný přístup než míchání. Nejsem určitě jediný, kdo se při prvním masteringu soustředil na konkrétní chyby ve skladbě. Opravovat zvuk malého bubnu nebo kytary není práce pro mastering. Některé nástroje sice opravit lze, ale lepší variantou je skladbu opravdu znovu přemíchat. Při masteringu je potřeba se dívat na skladbu jako na celek a ne pouze na poměry mezi jednotlivými nástroji.Tohle poznání přináší první pravidlo masteringu: Každá akce ovlivní všechno. Dokonce i korekce extremně nízkých frekvencí ovlivňuje frekvence vysoké.
Mastering je umění kompromisu. Poznání o tom, co je možné a co není, a dělat rozhodnutí o tom, co je důležité pro muziku. Pracujete-li na kopáku, ovlivníte na sto procent basové spektrum. Jestliže kopák není moc průrazný, pravděpodobně jej opravíte citlivým přidáním pásma na 60 Hz. Pokud jsou basy příliš průrazné, můžete se pokusit jej stáhnout na frekvencích 80, 90, 100 Hz, bohužel tím ovlivníte také zpěv, piáno nebo kytaru.
Hlavním důvodem, proč lidi vyhledávají mastering, je pravděpodobně ověření frekvenční vyváženosti a její případnou korekci. Výstup z dobrých masteringových studií je velmi přesný a ukazuje na veškeré nedostatky ve frekvenční charakteristice......
Pokračování zde!


Zdroj muzikus.cz
5.3.2002 | Autor: Allan Šubert



Aktualita:
Links:
ABC Notebooky Skupina PARADOKSY
Víme Jak Na To!



This is alternative content.

Powered by: DOXI Studio